Reklamačný poriadok
Odstavec 1
Úvodné ustanovenia :
a -
poločnosť HERON, s.r.o. (ďalej len „HERON, s.r.o.“ alebo „predávajúci“)
týmto Reklamačným poriadkom v súlade s § 18 ods. 1 zákona č. 250/2007 Z.
z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona č. 372/1990 Zb. o
priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o ochrane
spotrebiteľa“) riadne informuje spotrebiteľa (§ 2 písm. a) Zákona o
ochrane spotrebiteľa; ďalej aj „zákazník“ alebo „kupujúci“) o
podmienkach a spôsobe uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady (ďalej aj
„reklamácia“), vrátane údajov o tom, kde môže reklamáciu uplatniť a o
vykonávaní záručných opráv.
b - tento Reklamačný poriadok je
vydaný v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení
neskorších predpisov (ďalej len „Občiansky zákonník“), Zákonom o ochrane
spotrebiteľa, zákonom č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení
spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj
ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
c -
tento Reklamačný poriadok je v súlade s § 18 ods. 1 Zákona o ochrane
spotrebiteľa umiestnený aj na viditeľnom mieste v maloobchodnej
prevádzke HERON, s.r.o., a zároveň je zverejnený na internetovej stránke
spoločnosti HERON, s.r.o. www.rybarov-svet.sk. Uzavretím kúpnej zmluvy v
maloobchodnej predajni, rovnako tak prostredníctvom e-shopu
predávajúceho, stáva sa tento Reklamačný poriadok súčasťou zmluvnej
dokumentácie medzi zákazníkom a predávajúcim. V prípade rozporu medzi
Obchodnými podmienkami spoločnosti HERON a týmto Reklamačným poriadkom
má v prípade reklamácií prednosť Reklamačný poriadok.
Odstavec 2
Zodpovednosť za vady predaného tovaru :
a - HERON,
s.r.o. zodpovedá za vady, ktoré má predaný tovar pri prevzatí kupujúcim
(§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka) a za vady, ktoré sa vyskytnú po
prevzatí tovaru v záručnej dobe (§ 619 ods. 2 Občianskeho zákonníka).
Záručná doba je 24 mesiacov (§ 620 Občianskeho zákonníka). Záručné doby
začínajú plynúť od dátumu prevzatia tovaru kupujúcim.
b - pri
veciach predávaných za nižšiu cenu z dôvodu vady je záručná doba 24
mesiacov, HERON, s.r.o. však nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola
dojednaná nižšia cena (§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
c -
pri použitých veciach (napr. predvádzací model) HERON, s.r.o.
nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. V tomto
prípade je záručná doba 12 mesiacov (§ 619 ods. 1 a § 620 ods. 2
Občianskeho zákonníka).
d - doba od uplatnenia práva zo
zodpovednosti za vady až do doby, keď kupujúci po skončení opravy bol
povinný vec prevziať, sa do záručnej doby nepočíta. Ak dôjde k výmene
tovaru, začne plynúť záručná doba znova od prevzatia nového tovaru (§
627 Občianskeho zákonníka).
e - práva zo zodpovednosti za vady
tovaru, pre ktoré platí záručná doba zaniknú, ak sa neuplatnili v
záručnej dobe (§ 626 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
Odstavec 3
Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady (reklamácie) :
a -
kupujúci si uplatňuje právo na opravu osobne v maloobchodnej prevadzke
spoločnosti HERON, s.r.o. (§ 18 ods. 2 Zákona o ochrane spotrebiteľa).
Ak je v záručnom liste uvedený iný podnikateľ určený na opravu (ďalej
len „záručný servis“), ktorý je v mieste predávajúceho alebo v mieste
pre kupujúceho bližšom, kupujúci si uplatní právo na opravu v tomto
záručnom servise (§ 625 Občianskeho zákonníka). Adresy a telefónne
kontakty záručných servisov nájde kupujúci v záručnom liste. Zákazník
osobne v maloobchodnej prevadzke spoločnosti HERON, s.r.o.
b -
ostatné práva zo zodpovednosti za vady, t.j. právo na výmenu tovaru,
právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy (vrátenie peňazí) a právo na
primeranú zľavu si kupujúci uplatňuje osobne v maloobchodnej prevadzke
spoločnosti HERON, s.r.o. alebo osobne v maloobchodnej prevadzke
spoločnosti HERON, s.r.o.
c - predávajúci alebo záručný servis
je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie a reklamáciu vybaviť v
lehote, ktorá nesmie byť dlhšia ako 30 dní od uplatnenia reklamácie (§
18 ods. 4 Zákona o ochrane spotrebiteľa). V prípade reklamácie
uplatnenej do 12 mesiacov od kúpy výrobku, predávajúci môže vybaviť
reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia. Ak
predávajúci zamietne reklamáciu uplatnenú po 12 mesiacoch od kúpy
výrobku, predávajúci je povinný informovať kupujúceho o tom, komu možno
zaslať výrobok na odborné posúdenie v súlade so Zákonom o ochrane
spotrebiteľa. Odborným posúdením sa na účely vybavenia reklamácií
rozumie o. i. aj stanovisko autorizovanej osoby alebo osoby oprávnenej
výrobcom na vykonávanie záručných opráv (§ 2 písm. n) Zákona o ochrane
spotrebiteľa).
d - predávajúci je povinný pri uplatnení
reklamácie vydať zákazníkovi potvrdenie (§ 18 ods. 8 Zákona o ochrane
spotrebiteľa). Týmto potvrdením je kópia reklamačného protokolu. Ak
zákazník uplatnil reklamáciu prostriedkami diaľkovej komunikácie,
predávajúci je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť
spotrebiteľovi bez zbytočného odkladu e-mailom, ak mu je tento známy. V
prípade, že sa zákazník informuje na spôsob vybavenia reklamácie:
d1 -
pred uplynutím 30 dňovej lehoty, je predávajúci oprávnený informovať
zákazníka o spôsobe vybavenia reklamácie; v prípade, ak tovar bol
odoslaný autorizovanému servisu, informuje sa na spôsob vybavenia
reklamácie v tomto servise;
d2 - po uplynutí 30 dňovej
lehoty, je predávajúci povinný informovať zákazníka o spôsobe vybavenia
reklamácie aj dôvode, prečo nebola reklamácia vybavená včas; v prípade,
ak tovar bol odoslaný autorizovanému servisu, informuje sa na dôvod
zdržania vybavenia reklamácie v tomto servise; ak s tým zákazník
súhlasí, môže komunikovať s autorizovaným servisom napriamo. V súlade s
prozákazníckym prístupom spoločnosti HERON, s.r.o. vždy poskytne
zákazníkovi potrebnú súčinnosť k tomu, aby jeho reklamácia, či už je
vybavovaná priamo spoločnostou HERON, s.r.o. alebo autorizovaným
servisom, bola vybavená k spokojnosti zákazníka riadne a včas.
d3 -
predávajúci je povinný o vybavení reklamácie vydať písomný doklad
najneskôr do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie (§ 18 ods. 9 Zákona o
ochrane spotrebiteľa). Týmto písomným dokladom je kópia reklamačného
protokolu s vyplnenou kolónkou vybavenie reklamácie alebo list
obsahujúci písomné vyrozumenie o vybavení reklamácie. Ako doplnkové
oznámenie k písomnému dokladu môže predávajúci zaslať zákazníkovi SMS
správu obsahujúcu informáciu o vybavení reklamácie s písomným potvrdením
o jej odoslaní, prípadne e-mailom, ak ho má k dispozícii.
d4 -
pokiaľ kupujúcemu vznikne povinnosť prevziať reklamovaný tovar bez
ohľadu na spôsob vybavenia reklamácie od predávajúceho alebo ho
predávajúci v súlade s ustanoveniami Reklamačného poriadku alebo
platných právnych predpisov na prevzatie vyzve, je kupujúci povinný bez
zbytočného odkladu, najneskôr však v lehote 30 dní tovar od
predávajúceho v maloobchodnej predajni Heron, s.r.o alebo na inom mieste
prevziať alebo zákazník je povinný dať písomný súhlas na ekologickú
likvidáciu reklamovaného tovaru. Týmto súhlasom sa zákazník zbavuje
povinnosti prevzatia reklamovaného tovaru, a to na náklady
predávajúceho.
d5 - pokiaľ kupujúci neprevezme v
súlade s ustanovením bodu d4 tohto článku tovar ani do 30 dní odo dňa, v
ktorý mu povinnosť prevziať tovar vznikla alebo nedá písomný súhlas na
ekologickú likvidáciu odo dňa doručenia výzvy na prevzatie tovaru,
považuje sa neprevzatý tovar za vec, ktorá je predmetom zmluvy o uložení
veci v zmysle ustanovení § 516 a nasl. Obchodného zákonníka (zákon č.
513/1991 Zb.) v platnom znení a vzťahy predávajúceho a kupujúceho
týkajúce sa predmetného tovaru sa spravujú uvedenými ustanoveniami
Obchodného zákonníka a ostatných platných právnych predpisov, kde
predávajúci vystupuje v pozícii opatrovateľa a zákazník v pozícii
uložiteľa.
d6 - v prípade, že kupujúci neprevezme
tovar v lehote uvedenej v predchádzajúcom bode, je predávajúci oprávnený
kupujúcemu účtovať za uloženie tovaru paušálnu náhradu za vynaložené
náklady vo výške 0,50,- EUR za každý, aj začatý deň uloženia.
Odstavec 4
Všeobecné podmienky reklamácie :
Pri uplatnení práv zo zodpovednosti za vady v HERON, s.r.o. je zákazník povinnný:
a -
predložiť doklad o kúpe, prípadne iným spôsobom nevzbudzujúcim
pochybnosti preukázať, že tovar bol kúpený u predajcu HERON, s.r.o.,
b -
zabezpečiť, aby tovar spĺňal všetky ostatné podmienky pre záručnú
reklamáciu uvedené v záručnom liste (fyzicky nepoškodený, nepoškodený
živelnou udalosťou, neporušené plomby atď.),
c - predložiť
originál záručného listu v prípade, že si zákazník uplatňuje právo
vyplývajúce zo záruky presahujúcej rozsah záruky stanovenej zákonom,
d - odovzdať HERON, s.r.o. tovar v prípade uplatnenia reklamácie na príslušenstvo k predanému tovaru,
e - poskytnúť
súčinnosť pri vyplnení reklamačného protokolu povereným pracovníkom
HERON, s.r.o. a podpisom vyjadriť súhlas s jeho obsahom.
Odstavec 5
Spôsob vybavenia reklamácie :
a - ak
ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo na jej bezplatné,
včasné a riadne odstránenie. O spôsobe odstránenia vady rozhoduje
predávajúci a je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť, a to buď
osobne, alebo prostredníctvom poverenej osoby (§ 622 ods. 1 Občianskeho
zákonníka).
b - kupujúci môže namiesto odstránenia vady
požadovať výmenu tovaru, alebo ak sa vada týka len súčasti tovaru,
výmenu tejto súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady
vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady (§ 622 ods. 2 Občianskeho
zákonníka).
c - predávajúci môže vždy namiesto odstránenia
vady vymeniť vadný tovar za bezvadný, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné
ťažkosti (§ 622 ods. 3 Občianskeho zákonníka).
d - ak ide o
vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa tovar mohol
riadne užívať ako tovar bez vady, má kupujúci právo na výmenu tovaru
alebo právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy (vrátenie peňazí a tovaru) (§
623 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
e - kupujúci má právo na
výmenu tovaru alebo právo na odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí) aj
vtedy, ak ide síce o odstrániteľnú vadu, ak však kupujúci nemôže pre
opätovné vyskytnutie sa vady po oprave tovar riadne užívať (§ 623 ods. 1
Občianskeho zákonníka). Za opätovné vyskytnutie sa vady po oprave sa
považuje stav, ak sa rovnaká vada vyskytne tretí krát po jej aspoň dvoch
predchádzajúcich opravách.
f - kupujúci má právo na výmenu
tovaru alebo právo na odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí) aj vtedy,
ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre väčší
počet vád vec riadne užívať (§ 623 ods. 1 Občianskeho zákonníka). Za
väčší počet vád sa považujú súčasne najmenej tri rôzne odstrániteľné
vady, pričom každá z nich bráni v riadnom užívaní.
g - ak
predávajúci reklamáciu nevybaví do 30 dní, kupujúci má rovnaké práva,
akoby išlo o neodstrániteľnú vadu (§ 18 ods. 4 Zákona o ochrane
spotrebiteľa), t.j. právo na výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí
(odstúpenie od zmluvy).
h - ak ide o neodstrániteľnú vadu,
ktorá však nebráni riadnemu užívaniu tovaru, má kupujúci právo na
primeranú zľavu z ceny výrobku (§ 623 ods. 2 Občianskeho zákonníka).
i -
ak má kupujúci právo na výmenu tovaru alebo právo na odstúpenie od
zmluvy (vrátenie peňazí), záleží na kupujúcom, ktoré z týchto práv si
uplatní. Len čo si však zvolí jedno z týchto práv, nemôže už túto voľbu
sám jednostranne meniť a zároveň sa mu tieto nároky nekumulujú, ale majú
alternatívny charakter.
Odstavec 6
Alternatívne riešenie sporu :
Ak
predávajúci na reklamáciu zákazníka odpovie zamietavo alebo na takúto
žiadosť neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania zákazníkom,
zákazník má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu
podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení
spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
platnom znení.
Príslušným subjektom na alternatívne riešenie
spotrebiteľských sporov s predávajúcim je Slovenská obchodná inšpekcia
alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname
subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom
hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke
http://www.mhsr.sk/); zákazník má právo voľby, na ktorý z uvedených
subjektov alternatívneho riešenia sporov sa obráti, pričom možnosť
obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.
Odstavec 7
Záverečné ustanovenia :
a - tento reklamačný poriadok nadobúda účinnosť dňa 6.4.2021
b -
predávajúci si vyhradzuje právo zmeniť reklamačný poriadok bez
predchádzajúceho upozornenia umiestnením jeho nového znenia na eshope
www.rybarov-svet.sk .